Topp-10 På EM I München!!

Hej!

Två veckor har gått sedan jag genomförde mitt första elit EM under EM-Veckan i München. En stor upplevelse att som ensam svensk delta i mästerskapen på bana. Med hundra procent fokus på min satsning som bancyklist så var Europamästerskapen ett stort mål för säsongen!

Under mästerskapet deltog jag i disciplinerna poänglopp och omnium, där omnium är min primära gren med störst status och även en del av OS programmet. Omnium är ett event som utspelar sig över en hel dag. Vi tävlar i fyra olika grenar där man samlar poäng som sedan räknas samman för ett totalresultat. Men först ut för min del var det fristående poängloppet som öppnade mitt EM.

Banan vi tävlade på under veckan var en helt ny bana som var byggd enbart i syfte för att brukas under EM och sedan monteras ner igen. Banan var speciell i sitt slag och med sina 200m och med väldigt långa kurvor så blev det stor skillnad mot en standard velodrom på 250m

Foto: Sprint Cycling Agency

Det inledande poängloppet över 200 varv skulle visa sig bli en snabb historia med den regerande världsmästaren till start och där snittfarten landade på 54 km/h. Men jag kom väl förberedd till start efter min bästa uppladdning hittills till ett mästerskap, kroppen kändes bra och jag var redo för kamp!

Foto: Sprint Cycling Agency

Jag gjorde mitt livs lopp i det starka fältet och lyckades ta två varv på klungan samt även poäng i spurterna. 44 poäng landade jag på och där med var en topp-10 placering i mitt första elit EM lopp ett faktum. En 10:e plats som jag är väldigt nöjd med och som visar att den träning jag lägger ner ger resultat och jag får motivation framåt mot än större framgångar!

Foto: Sprint Cycling Agency

Efter två tävlingsfria dagar var det dags för Omnium. Till Omniumet var vi en större mängd cyklister till start vilket ledde till ett kval under morgonen. Jag gjorde ett bra kval och kvalade in som 4:a i mitt kvalheat och jag var där med redo för final! Nu var vi sedan igång med vårt omnium över fyra grenar, scratch, temporace, eliminering samt poänglopp. En lång dag där kroppen sätts rejält på prov och blir pressad ordentligt. Jag hade en bra dag på cykeln och även här känn på en topp-10 placering. Efter ett otroligt snabbt avslutande poänglopp och med sammanställda poäng blev jag tillslut 13:e totalt i omniumet.

Foto: Sprint Cycling Agency

När jag nu summerar mitt första mästerskap i elit klassen kan jag bara konstatera att jag alla redan längtar till mitt andra EM som redan om sex månader går av stapeln i Grenchen, Schweiz i februari månad! Med bra resultat från München där jag visade att även Sverige har en cyklist som är med i mixen blir jag än mer motiverad mot kommande tävlingar. Redan om två dagar beger jag mig till Tjeckien för tre dagars UCI race på utomhusbana, vilket jag ser väldigt mycket fram emot!

Lämna en kommentar