Med Landslaget i Frankrike

Gustav Frankrike6

Halloj har nu landat i Falun igen efter helgens landslagsuppdrag nere i franska Morbihan, som bestod av ett två dagars etapplopp med endast landslag till start. Det har varit en resa där vi har fått vara med om allt möjligt mellan himmel och jord, men framförallt var det häftigt att få klä sig i de svenska färgerna.

Gustav Frankrike5

Det hela började i torsdags förra veckan då vi skulle bege oss till Arlanda för att sedan ta flyget via Zürich till Paris. Men när vi väl hade parkerat på flygplatsen möttes vi av nyheten att hela luftrummet i Stockholm var avstängt. Radarn hade slutat fungera och inga plan varken lyfte eller landade. Så vi blev fast på flygplatsen i flera timmar i väntan på besked om vi skulle få flyga eller inte. Men det skulle vi få och på ett plan tre timmar försenat var så äntligen vi på väg ner mot Zürich. Väl framme i Zürich hade vi ju självklart missat anslutningen till Paris…….så vi fick tillbringa natten Schweiz.

Det blev hela fem timmars sömn innan det var dags att äntligen sätta sig på ett plan mot Paris, och denna gången så gick det som tur var enligt schemat. I Paris fick vi lastat bilarna och sedan var det full gas mot Morbihan för att hinna i tid till kvällens inskrivning och lagpresentation.

Gustav Frankrike 2

Under lördagen var det dags för första etappen, som bestod av ett 105 km långt linjelopp. Banan var lätt kuperad och gick upp och ner hela tiden över små kullar, det fanns nästan inte en enda platt del på banan! Vi skulle köra en slinga på 68 km innan vi skulle gå in på fem avslutande små varv.  Väl inne i loppet så var tyvärr inte känslan i benen på topp, utan dom var lite slitna. Men det var bara att trycka på och försöka hänga på, det lyckades jag med hyfsat bra fram tills det att vi hade kommit in på de fem avslutande små varven då benen sa ifrån när vi var inne på tredje varvet och jag fick rulla in en stund efter klungan.

Gustav Frankrike4

På söndagen var det dags för två etapper, ett tempolopp på morgonen och ett linje på kvällen. Tempoloppet hade jag tyvärr inte så stora förväntningar på då jag endast hade med mig en linjehoj ner. Men det var bara att försöka att göra det bästa av situationen och trycka på så gott jag kunde. Loppet kändes lite segt och som förväntat så var min tid inte någon höjdar tid precis men ändå helt ok sett till omständigheterna.

gustav Frankrike3

Eftermiddagens linjelopp skulle bli en tuff historia med en backig terräng och ett riktigt ruggigt väder med åtta grader och ösregn blandat med hagel. Känslan för dagen var tyvärr även idag inte på topp men jag hängde i klungan på en tråd fram tills det kom en liten utförslöpa där jag i en kurva brände rakt ut i ett fält och rent ut sagt försvann i gräset. Men jag fick lunkat mig ut till vägen igen och trampade vidare. Men det hela skulle inte vara över ännu, utan en stund senare punkterade jag framhjulet och kom inte ikapp klungan igen. Men jag tog mig i alla fall i mål och fick ett resultat i totalen som blev 67:e man av 105. Ett resultat som jag är lite missnöjd med men trots alla omständigheter så ska jag nog vara glad över att jag tog mig i mål.

Gustav Frankrike1

Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att det trotts allt har varit en väldigt rolig och väldigt givande upplevelse som jag kommer att bära med mig länge. Och jag vill även denna gång rikta ett stort tack till Halmstad CK som erbjöd mig att följa med ner, och som har råddat och fixat med allt!

Lämna en kommentar